Birthday Math(誕生日の数学), GPS Math(GPS(位置)の数学)~人と場所をつなげる数学(算数)の旅~
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Journey - mathematics that connects the people and location - (mathematics of GPS (position)) (math birthday) Birthday Math, GPS Math of (arithmetic)
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二宮 尊徳(にのみや たかのり)(天明7年7月23日(1787年9月4日)- 安政3年10月20日(1856年11月17日))は、江戸時代後期の農政家・思想家。通称は金治郎(きんじろう)であるが、一般には「金次郎」と表記されてしまうことが多い。また、諱の「尊徳」は正確には「たかのり」と訓むが、有職読みで「そんとく」と訓まれることが多い。「報徳思想」を唱えて「報徳仕法」と呼ばれる農村復興政策を指導した。


相模国足柄上郡栢山村(現在の神奈川県小田原市栢山(かやま))に百姓・利右衛門の長男として生まれる。当時の栢山村は小田原藩領であった。金治郎が5歳の時の寛政3年(1791年)8月5日、南関東を襲った暴風で付近を流れる酒匂川の坂口の堤が決壊し、金治郎の住む東栢山一帯が濁流に押し流されてしまった。その影響で田畑は砂礫と化し、父・利右衛門の田畑も流失した。

14歳で父・利右衛門が死去、2年後には母・よしも亡くなり、尊徳は伯父・万兵衛の家に身を寄せることとなった。伯父の家で農業に励むかたわら、荒地を復興させ、また僅かに残った田畑を小作に出すなどして収入の増加を図り、20歳で生家の再興に成功する。この頃までに、身長が6尺(約180センチ強)を超えていたという伝承もある。 また体重は94kgあったと言われている。

生家の再興に成功すると尊徳は地主経営を行いながら自身は小田原に出て、武家奉公人としても働いた。奉公先の小田原藩家老・服部家でその才を買われて服部家の財政建て直しを頼まれ、見事に成功させて小田原藩内で名前が知られるようになる。その才能を見込まれて、小田原藩主・大久保家の分家であった旗本・宇津家の知行所であった下野国桜町領(現在の栃木県真岡市、なお合併前の二宮町の町名の由来は尊徳である)の仕法を任せられる。後に東郷陣屋(同じく真岡市)にあって天領(真岡代官領)の経営を行い成果を上げる。その方法は報徳仕法として他の範となる。その後、日光山領の仕法を行う。

安政3年(1856年)下野国今市村(現在の栃木県日光市)の報徳役所にて没。戒名は誠明院巧誉報徳中正居士。明治24年(1891年)11月16日に従四位が追贈されている。


逸話
尊徳に関しては多くの逸話が残っている。事実かどうか確認できないものも多いが、伝記などに多く記述される代表的な逸話には次のようなものがある。これらの逸話の多くは、弟子の高田高慶が著した尊徳の伝記『報徳記』を由来とする。ただし、尊徳は幼少期の頃について全く語らなかったため、高慶は村人から聞いた話を記したとしており、高慶自身信憑性は保証できないとしている。

小田原時代
子供の頃、わらじを編んで金を稼ぎ、父のために酒を買った。
両親の死後、叔父の家にて暮らしていた頃、寝る間も惜しんで読書をした。油代がもったいないと叔父に指摘されると、荒地に菜種をまいて収穫した種を菜種油と交換し、それを燃やして勉学を続けた。
荒地を耕して田植え後の田に捨てられている余った稲を集めて植えて、米を収穫した。
一斗枡を改良し、藩内で統一規格化させた。役人が不正な枡を使って量をごまかし、差分を横領していたのをこれで防いだ。
倹約を奨励し、かまど番から余った薪を金を払って買い戻した。

桜町時代
ナスを食べたところ、夏前なのに秋茄子の味がしたことから冷夏となることを予測。村人に冷害に強いヒエを植えさせた。二宮の予言どおり冷夏で凶作(天保の大飢饉)となったが、桜町では餓死者が出なかった。
早起きを奨励した。
開墾した田畑は、既存の田畑に比べると租税負担が軽くなることに注目、開墾を奨励した。
村人らに反感を持たれ、復興事業が上手く行かなくなると、突然行方不明になった。間もなく成田山で断食修業していることが判明。修業を終えて戻ると村人らの反感もなくなっていた。
村人の仕事ぶりを見て回り、木の根しか撤去できない、周りの村人から馬鹿にされていた老人に15両もの褒美を与え、逆に、人が見ている時だけ他の村人より3倍近く働いているように見せかけて普段はサボっている若者を厳しく叱った。

報徳思想
報徳思想(ほうとくしそう)は、二宮尊徳が説き広めた道徳思想であり、経済思想・経済学説のひとつ。経済と道徳の融和を訴え、私利私欲に走るのではなく社会に貢献すれば、いずれ自らに還元されると説く。たらいの中の水に例えることも多い。

静岡県掛川市の公益法人大日本報徳社と、全国の地域、職域にある報徳社(公益法人)が中心となって普及活動に努めている。

報徳の教えとは、二宮尊徳が独学で学んだ神道・仏教・儒教などと、農業の実践から編み出した、豊かに生きるための知恵である。神仏儒を究極的には一つにいたる異なる道に過ぎないと位置づけ、神仏儒それぞれの概念を自由に組み合わせて説かれている。そのため報徳の教えを報徳教と呼ぶことがあってもそれは宗教を意味するものではない。

報徳の教えの中心的概念は大極である。この大極にそった実践を行うということが報徳教の根幹をなす。二宮尊徳はこの大極を『三才報徳金毛録』のなかで円を描くことによってしめしている。この円を分けることにより、天地・陰陽などの区別がうまれる。つまり、大極とは、すべてのものが未分化な状態、一種の混沌状態をさす。

大極はつねにそこにあるものであるため、人間が何をしようがつねに大極とともにある。しかしながら、人間は我であるため、つねに大極と何らかの関係をとらなければならない。そこから大極に対して積極的に向かう姿勢である人道と大極に消極的に向かう天道の区別が生まれる。

天道にのみそって生きるとき、我である人間を支配するものを人心とよび、人道にそって生きるとき我を支配するものを道心という。人心は我欲にとらわれたこころであり、欲するばかりで作ることがない。このような心の状態でいる限り人間は豊かになることができない。道心にそった生き方をして始めて人間は人心への囚われから解放され、真の豊かさを実現できるのである。

ここで重要なのは、道心にそった生き方というのが何処までも実利的・実用的に説かれているところである。道心は、それが善だからなどの道徳的な理由で選択されるべきものなのではない。報徳教は単に、人心に従えば衰え朽ち、道心に従えば栄えるという道理を説くに過ぎないのである。


安政3年(1856年)下野国今市村(現在の栃木県日光市)の報徳役所にて没。


生誕 天明7年7月23日(1787年9月4日)
相模国足柄上郡栢山村
死没 安政3年10月20日(1856年11月17日)
下野国都賀郡今市村

1787年9月4日、相模国足柄上郡栢山村(現在の神奈川県小田原市栢山(かやま))に百姓・利右衛門の長男として生まれる。
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Ninomiya Takanori(July 23, 1787 (September 4, 1787) - October 20, 1856 (November 17, 1856))
Takanori Ninomiya (Ninomiya Takanori), agricultural house-thinker of the late Edo period. Kinjiro popular name is (Kinjiro), but that it would have been labeled "Kinjiro" generally in many cases. Also, it is Kunma as "Sontoku" many lessons Muga as "Takanori", in Yuusokuyomi exactly Imina of the "Sontoku". Was teaching the rural reconstruction policy called "Shiho Houtoku Co., Ltd." and chanting "thought Houtoku Co., Ltd.".


Born as the eldest son of the farmer-to Riemon (Odawara, Kanagawa Prefecture Kayama (Kayama) current) Sagami Country Ashigarakami County Kayama village. Kayama village at the time was Odawara clan territory. 5 days Kansei three years at the age of five (1791) August, Tsutsumi Sakaguchi of Sakawa River flowing through the neighborhood in the storm that hit the southern Kanto region is collapsed, Kinjiro is washed away in a muddy stream is east Kayama whole area inhabited by Kinjiro had. Field is turned into a gravel in the aftermath, fields of his father Riemon also was washed away.

Father Riemon Died at the age of 14, good mother, also died two years later, Takanori was decided take refuge with his uncle, Manbee. Beside you strive to agriculture in the house of his uncle, and aims to increase revenue by, for example, put a tenant farming the fields that remained slightly also, revived the wasteland, to be successful in the revival of the birthplace at the age of 20. By this time, there is also a tradition that height was more than (about 180 centimeters over) 6 feet. Also it is said that there was 94kg body weight.

Itself out in Odawara while performing landlord management, Sontoku worked as a samurai servants Upon a successful revival of the birthplace. Asked the financial restructuring of the Hattori family is buy the old Odawara clan chief retainer Hattori home of place of employment, the name is to be known in Odawara clan within is allowed to succeed admirably. Is expected to their talents, Moka, Tochigi Prefecture, The origin of the town name of Ninomiya town of pre-merger (Current country Shimono Sakuramachi territory was Tomoyuki office Hatamoto-Utsu who was branch of Odawara lord Okubo other I is left of the Shiho) is Sontoku is. To improve the outcome and conduct our business Tenryo of (Moka magistrate Brazzaville) be in (Moka same) Togo Jinya later. The method is a range of other Houtoku Co., Ltd. as Shiho. After that, I do Shiho of sunlight Yamaryo.

It is rejected by Houtoku Co., Ltd. office of three years Ansei (Nikko, Tochigi Prefecture current) (1856) Country Shimono Imaichi village. The posthumous name MakotoAkira-in TakumiHomare Houtoku Co., Ltd. Chiang Kai-shek Cosi. Four of the slave is Tsuizo on November 16, 1891.


Anecdote
Anecdote there are still many with respect to Sontoku. That can not be confirmed whether or not the fact that many, but there is something like the following anecdote to the representative described in many biographies. Many of these anecdotes, I derived from biography of Sontoku Takada high Kei disciples wrote the "Symbol Houtoku Co., Ltd.". However, Takanori has been because they did not speak at all about the days of his childhood, high Kei and wrote a story that I heard from the villagers, it is highly Kei own credibility and can not be guaranteed.

Odawara era
When I was a child, earning a gold braided straw sandals, I bought a drink for his father.
Time after the death of his parents, had been living in the house of his uncle, was reading to regret even while you sleep. When it is pointed out uncle oil bill is a waste, it was replaced with rapeseed oil seed that was harvested rapeseed sowing on wasteland, and continued their studies by burning it.
Planting by collecting rice surplus that has been abandoned in fields of rice planting after plowing wasteland, were harvested rice.
The improved one Thomas, were unified normalized by clan within. Was prevented in this deception officials the amount to with an invalid square, and the had embezzled the difference.
And to encourage thrift, was repurchased by paying firewood left over from furnace number.

Sakuramachi era
As a result of eating eggplant, and forecast to be a cool summer because the taste of autumn eggplant was though it is summer before. I could plant a strong barnyard to cold weather damage to the villagers. Became a poor harvest (Tenpounodaikikin) in a prophecy of Ninomiya cool summer, but starvation who did not stand in the Sakura-machi.
I was encouraged to get up early.
It noted that the tax burden becomes lighter compared to existing fields, fields that were cultivated encouraged the cultivation.
Being held antipathy to villagers et al reconstruction projects is no longer go well, it went missing suddenly. That they are fasting studying at Narita soon turned out. Antipathy of the villagers we also were gone When you return you have finished studying.
To give a 15-car thing reward to old man had been a fool to look around the job performance of the villagers, it is not possible to remove only the root of the tree, from the villagers around, on the contrary, it worked nearly three times than other villagers only when a person is looking scolded severely young people are slacking off usually by pretending as if.

Thought Houtoku Co., Ltd.
It is a moral thought Ninomiya Sontoku is spread preached, Houtoku Co., Ltd. thought it (likely to Houtoku Co., Ltd.) is one of the economic thought and economic theory. Preach if contribute to society complained of harmony and moral economy, instead of running to the self-interest, to be reduced to one themselves. Be likened to the water in the tub too.

In an effort to promote activities Houtoku Co., Ltd., Inc., a public benefit corporation and Dainippon Houtoku Co., Ltd., Inc., Kakegawa, Shizuoka, community nationwide, the workplace (public corporation) played a central role.

The teaching of Houtoku Co., Ltd., and the like Shinto, Buddhism, Confucianism Ninomiya Sontoku learned on his own, devised from the practice of agriculture, it is wisdom to live richly. Positioned as the only way to lead to a different one and ultimately the gods Confucianism, it is preached by freely combining the concept of gods each Confucianism. It does not mean religion even be called Houtoku Co., Ltd. Christian teachings Houtoku Co., Ltd. for the.

Core concepts of the teachings of Houtoku Co., Ltd. is a large pole. That this practice of performing along the Daikyoku this forms the basis of religion Houtoku Co., Ltd.. Ninomiya Sontoku shows by drawing a circle among the "three-year-old Houtoku Co., Ltd. Fri hair book" this Daikyoku. By dividing the circle, such as distinction of heaven and earth, yin and yang is born. In other words, the Daikyoku, everything is an undifferentiated state, refers to a kind of chaos.

Since Daikyoku is what is always there, what humans try to but it is always with Daikyoku. However, since human beings are we, you must take some sort of relationship with Daikyoku always. Distinction of heaven towards reluctant to Daikyoku and humanitarian attitude is toward actively against very large from there is born.

When you live along only to heaven, called human nature those that dominate the human are we, that Doshin those that govern us when you live along the humanity. Human nature is the mind that is caught in selfishness, not be made by just want. It is impossible human is rich unless you are in a state such heart. Man is released from the Bond to human nature I started to the way of life along the Doshin, it is can be realized the true wealth.

What is important here is the place where the way of life that you have along the Doshin is preached on a pragmatic basis, practical forever. Doshin is not a thing which it is to be selected in the moral reasons, such as because it is good. Houtoku Co., Ltd. religion is not only preach the reason simply decayed decline According to human nature, that flourish According to Doshin.


It is rejected by Houtoku Co., Ltd. office of three years Ansei (Nikko, Tochigi Prefecture current) (1856) Country Shimono Imaichi village.


(September 4, 1787) July 23, 1995 birth Tenmei
Sagami Country Ashigarakami County Kayama Village
(November 17, 1856) October 20, Died Yasumasa three years
Shimono Country Tsuga County Imaichi Village

September 4, 1787, was born as the eldest son of the farmer-to Riemon (Odawara, Kanagawa Prefecture Kayama (Kayama) current) Sagami Country Ashigarakami County Kayama village.

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報徳二宮神社
(神奈川県小田原市)
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Ninomiya Shrine Houtoku Co., Ltd.
 (Odawara, Kanagawa Prefecture)
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下野国今市村
(栃木県日光市)
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Shimono Imaichicho Country Village
(Nikko, Tochigi Prefecture)
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位置占い(GPS素因数分解)
   
「GPS利用して、場所のパワー(数)を見つける」!地図上(GPS上)の経度、緯度、高度などから、その場所の「数のパワー」を調べる。素因数分解すれば、その場所のラッキーナンバーがわかる。素数であれば、数の上でのパワースポットとなる。(あなたの今の地点も調べてみよう!)

神奈川県小田原市城内  報徳二宮神社 の場合 (経度,緯度)=(35.250002,139.152677)
これをそれぞれ10の6乗して整数にする。(経度×1000000,緯度×1000000)=(35250002,139152677)
さあ、ラッキーナンバーは?(自分で数を入力してみよう!あまり大きな数は・・・注意ね!)
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Position divination (GPS prime factorization)
 
The "use by GPS, to find the power of location (number)"! Longitude (GPS on), latitude, and altitude from, I examine the "power of the number" of its location on the map. If factoring, it can be seen lucky number of the place. If a prime number, it is the power spot in number. (We will check to see also point now you!)

(Longitude, latitude) = (35.250002,139.152677) case of Odawara, Kanagawa Prefecture castle Houtoku Co., Ltd. Ninomiya Shrine
Is an integer in mega respective it. (Longitude * 1000000, latitude * 1000000) = (35250002,139152677)
Now, lucky numbers? (I great attention ... number it so much! Let's enter the number on your own!)
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位置占い(GPS素因数分解)
   
「GPS利用して、場所のパワー(数)を見つける」!地図上(GPS上)の経度、緯度、高度などから、その場所の「数のパワー」を調べる。素因数分解すれば、その場所のラッキーナンバーがわかる。素数であれば、数の上でのパワースポットとなる。(あなたの今の地点も調べてみよう!)

栃木県日光市  の場合 (経度,緯度)=(36.719903,139.698216)
これをそれぞれ10の6乗して整数にする。(経度×1000000,緯度×1000000)=(36719903,139698216)
さあ、ラッキーナンバーは?(自分で数を入力してみよう!あまり大きな数は・・・注意ね!)

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Position divination (GPS prime factorization)
 
The "use by GPS, to find the power of location (number)"! Longitude (GPS on), latitude, and altitude from, I examine the "power of the number" of its location on the map. If factoring, it can be seen lucky number of the place. If a prime number, it is the power spot in number. (We will check to see also point now you!)

(Longitude, latitude) = (36.719903,139.698216) In the case of Nikko, Tochigi Prefecture
Is an integer in mega respective it. (Longitude * 1000000, latitude * 1000000) = (36719903,139698216)
Now, lucky numbers? (I great attention ... number it so much! Let's enter the number on your own!)
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